De ce este important ca angajații să își ia zile de concediu

Foarte puțini români își iau anual toate zilele de concediu la care au dreptul.

Importanța zilelor de concediu

Pexels

O arată un studiu eJobs, potrivit căruia 57,2% dintre angajați spun că, în ultimul an, au avut cel mult 10 zile de concediu, iar 20% nu și-au luat nicio zi liberă. Doar 17% dintre angajați au beneficiat de toate zilele de concediu la care au dreptul. Majoritatea celor care nu își iau concediu spun că principalul motiv este lipsa banilor. Pe lista motivelor urmează teama că atunci când se vor întoarce la serviciu vor fi copleșiți de sarcinile rămase nerezolvate, dar și cultura organizațională a companiei, care nu îi încurajează pe salariați să profite de zilele lor libere.

Însă numeroase studii au arătat impactul pe care îl are asupra angajaților munca la foc continuu. Concediul anual scade stresul, crește productivitatea și îmbunătățește performanțele la locul de muncă, reducând în același timp riscul de „burnout”, acea epuizare fizică și psihică pe care o resimt multe persoane. Burnoutul poate avea un impact major asupra unui business: angajații epuizați fac mai des greșeli sau iau decizii iraționale, se concentrează mai greu și au o productivitate scăzută. În aceste condiții, companiile în care salariații nu își iau toate zilele de concediu anual ar trebui să pună la cale o strategie prin care să îi încurajeze pe oameni să profite mai mult de zilele libere. Iată care sunt principalele metode prin care poate fi promovat acest lucru:

Oferirea unor beneficii turistice

Banii sunt principalul impediment în organizarea unui concediu sau cel puțin asta susțin românii care nu au plecat în vacanță anul trecut. Companiile care nu își permit să mărească substanțial salariile angajaților au însă la dispoziție o altă soluție prin care să își ajute salariații. Voucherele de vacanță, cu ajutorul cărora angajații își pot cumpăra servicii turistice, sunt 100% deductibile și implică o cheltuială mult mai mică pentru o companie. Pe de altă parte, angajații au o listă cu mii de unități turistice în care pot folosi voucherele pentru a-și achita vacanța și a-și planifica următorul concediu.

Nu tolera comentariile despre angajații aflați în concediu

Atunci când colegii sau chiar managerii îi descurajează pe oameni să plece în vacanță, chiar și când este vorba despre niște comentarii făcute în glumă, angajații se simt vinovați pentru că și-au luat niște zile libere. Fenomenul este întâlnit mai ales în rândul tinerilor din generația Millennials, care se confruntă mai des cu privirile critice ale colegilor, atunci când pleacă în vacanță.

Cultura organizațională a companiei joacă un rol foarte important la acest capitol. Dacă o firmă își încurajează angajații să profite de zilele libere, managerii dau un exemplu pozitiv și nu ezită să își ia concediu, iar compania funcționează mai lent în perioadele în care majoritatea angajaților își iau zile libere, cum sunt Crăciunul sau începutul anului, oamenii nu vor mai simți că sunt judecați de fiecare dată când pleacă în vacanță.

Nu lăsa toate sarcinile pe seama unui singur angajat

Într-o companie în care un singur angajat este responsabil pentru mai multe sarcini, și, odată plecat în concediu, nu există variante pentru a prelua volumul său de muncă, omul respectiv se va întoarce din vacanță doar pentru a găsi un teanc de probleme care trebuie rezolvate urgent. Companiile ar trebui să își pună la punct un sistem prin care pot face față unei astfel de situații.

De exemplu, unele firme le cer angajaților să își planifice concediul cu ceva timp în avans, astfel încât să nu le mai fie distribuite sarcini de lucru pe perioada vacanței. Alte companii încep proiectele mari la început de an sau la început de toamnă, pentru a le permite tuturor să își ia concediu vara, fără a sta cu teama că nu vor putea pleca din cauza lansării unui proiect important.

Companiile care înțeleg importanța zilelor libere pentru angajați nu numai că se bucură de o productivitate mult mai ridicată a lor și o performanță îmbunătățită, dar reușesc și să își crească rata de retenție și să își mențină angajații fericiți cu locul lor de muncă.

Sursa foto: cottonbro from Pexels

Ultimele știri